maandag 18 juli 2011

Uitvaartleid(st)er


Deel 3: wat te doen als iemand sterft?

Uitvaartleid(st)er:
Laat een uitvaartleid(st)er komen. Soms heeft de overledene al een keuze gemaakt en een advertentie van een onderneming al uitgeknipt uit bijvoorbeeld de krant.
Spreek een tijd af wat beide schikt. Nabestaanden hoeven niet te wachten tot 9.00 uur. Een uitvaartleid(st)er is 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar. Soms is hij/zij telefonisch niet bereikbaar, maar dan belt zij/hij zo spoedig mogelijk terug. Het kan zijn dat ze bezig met een verzorging of een uitvaart.
De nabestaanden moeten wel een goed gevoel hebben over de keuze van uitvaartleid(st)er. Een persoon welke de wensen begrijpt en de tijd neemt om alles goed door te nemen en voor te bereiden.
De gekozen uitvaartleid(st)er kan de nabestaanden helpen met de verzorging. Zij regelt ook in overleg met de nabestaanden de plaats van opbaring (koeling bij thuisopbaring) en afscheid nemen. Zij ondersteunt de nabestaanden met het opstellen van de rouwkaarten, advertentie en de organisatie van de uitvaart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten